Wednesday, June 6, 2007

















Bright Eyes - Cassadaga


Bright Eyes er et band bestående av Conor Oberst og venner, og musikken er en sårbar type emoliknende countrypop, med Obersts skingrende vokal på toppen. Godeste Conor er bare 27 år gammel, og når jeg sier 'bare' er det fordi han i løpet av sin karriere har gitt ut musikk i bøtter og spann og ikke ser ut til å gi seg med det første. Bright Eyes' forrige album "I'm Wide Awake it's Morning" høstet mye ros fra kritikerne og det var nok en del forventninger knyttet til det nye albumet.

Jeg hadde vel egentlig ikke noen særlige forventninger til "Cassadaga" selv - ganske teit å kjøpe albumet da, sier du kanskje -, men jeg ble positivt overrasket, og liker det faktisk veldig godt. Musikken har mange flere elementer enn tidligere Bright Eyes-utgivelser - slidegitar, pene strykerarrangementer, Hammond osv. Det hele låter veldig pent og lydbildet er større på denne CDen enn hva jeg har hørt fra Bright Eyes tidligere.

Venner og kjente stiller tydeligvis mannsterke opp på innspillingen av plata, på en av låtene er det blant annet fem personer som bidrar på perkusjon.

Tekstene er dype og godt skrevet, selv om jeg ikke er enig i alt Oberst lirer av seg.

Til tross for at dette er en meget bra CD, har jeg lagt lista temmelig høyt med tidligere karaktergivninger og gir Cassadaga en sterk Tommel opp.

Sanger verdt å sjekke ut - "Four Winds", "Middleman", "I Must Belong Somewhere".

No comments: