Wednesday, August 8, 2007

















Arcade Fire - Funeral


"Funeral" er debutplata til det kanadiske indierockbandet Arcade Fire, og fikk gode kritikker da den kom ut i 2003. Ensemblet ble startet av ekteparet Win Butler og Régine Chassagne, og jeg er klar over at et ensemble høres ut som en stor gruppe musikere, og det er også Arcade Fire da det består av 7 bandmedlemmer. Dette er med å gi de et veldig fullt og til tider også hensiktsmessig rotete lydbildet med et virvar av lyder. På toppen av det hele en særpreget hvinete vokal.

Det kan kanskje høres ut som om "Funeral" ikke falt i smak hos undertegnede, men da vil jeg også gjerne påpeke at ord som "virvar" og "hvinete" kan være positive så vel som negative ordelag å beskrive en CD ved. Selv om dette er et album man ikke nødvendigvis faller hodestups for ved første gjennomhøring, vokser det etterhvert som man blir kjent med det. Arcade Fire er ikke det gjengse rockeband, men jeg gleder meg til å sette meg mer inn i musikken deres ettersom jeg får hørt mer på "Funeral" og kanskje også får fingra i deres siste utgivelse, "Neon Bible".

Jeg har ikke i skrivende stund falt pladask for Arcade Fire, og selv om man ikke skal se bort i fra at jeg med tiden vil lære å sette pris på deres foreløpig nokså uvante toner, velger jeg å gi "Funeral" en Tommel opp.

Sanger verdt å sjekke ut - "Neighborhood #3 (Power Out)", "Crown of Love".

No comments: